måndag 20 april 2009

Avd 82

Idag var jag första dagen på Ortopedavdelning 82. Där skriver de operationsberättelser för akutpatienter som läggs in (motsats till 81:an som skriver planerade operationer på inlagda patienter) samt epikriser för inlagda patienter. En epikris är en sammanfattning över vårdtillfället.
Jag fick själv skriva två operationsberättelser, men GUUUUUD vad svårt. Idag var första gången jag ville gå hem och gråta... nästan... Även om läkarna dikterar jättetydligt (om inte de sitter och äter samtidigt...) så är terminologin något av det värsta jag varit med om. Och nu dikterar jag på i huvudsak svenska läkare. Jag vill inte ens tänka på hur det blir med de utländska...
Jag träffade en tjej på avdelningen som jag inte har träffat sedan vi gick i samma klass i trean. Och hon var sig precis lik. Hon hade nästan inte ändrat sig på 20 år, man kan ju alltid hoppas att det gäller en annan också. Ha-ha.
Hela eftermiddagen satt jag och bokade in återbesök. En del skulle bokas till röntgen, en del skulle ha lab-prover med och en del skulle bara ha återbesök. Det var inte helt lätt och jag börjar förstå varför läkarsekreterarna kallas för spindeln i nätet för de måste ha koll på allt och lite till.
Ha en bra kväll!

1 kommentar:

  1. Hjälp! Det låter krångligt och svårt. Vad kommer ordet epikris ifrån??? Jag trodde det hade med just nån kris att göra??? Hoppas att det går lättare sen...

    SvaraRadera